سؤالات متداول در خصوص صیغه طلاق به شرح زیر میباشد:
صیغه طلاق شرعی به چه صورت است؟ صیغه ی طلاق به چه نحو است؟ نحوه خواندن صیغه طلاق چطور است؟
ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی مقرر میدارد: «طلاق باید به صیغهٔ طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد» بنابراین:
اولاً، طلاق باید به صیغهٔ طلاق واقع شود.
منظور از صیغهٔ طلاق به کار بردن الفاظی است که صریح در طلاق باشد. در فقه امامیه لازم میدانند که طلاق به صیغهٔ عربی با الفاظی مانند (اَنتِ طالقٌ) واقع شود. لیکن در حقوق جدید، ازآنجاکه لفظ عربی در هیچیک از عقود و ایقاعات شرط نشده و خصوصیتی در الفاظ عربی نیست، میتوان گفت که به کار بردن جملهٔ عربی ضرورت ندارد، بلکه هر لفظی که بهصراحت دلالت بر طلاق نماید کفایت میکند، هرچند که احتیاط در استعمال لفظ عربی است. بعضی از فقها نیز عربیت را در طلاق شرط نمیدانند و برآنند که طلاق به هر لفظی واقع میشود و خبری هم در این مورد واردشده بدین عبارت که: « کل طلاق بکل لسان فهو طلاق»، یعنی هر طلاق به هر زبانی باشد طلاق است. هرگاه شوهر نتواند صیغهٔ طلاق را به کاربرد باید بدین منظور وکیل بگیرد. در عمل نیز غالباً مرد برای اجرای صیغهٔ طلاق به سردفتر وکالت میدهد.
ثانیا، طلاق باید «در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد». هرگاه هنگام اجرای صیغهٔ طلاق دو شاهد عادل مرد که صیغه طلاق را بشنوند حاضر نباشند، طلاق باطل و از درجهٔ اعتبار ساقط است.
عدالت بنا بر آنچه فقهای امامیه گفتهاند ملکهای نفسانی است که از ارتکاب گناهان بزرگ و اصرار بر گناهان کوچک و انجام دادن اعمال خلاف مروت جلوگیری میکند. (مروت عبارت است از اتصاف به اموری که برحسب زمان و مکان و شئون شخص پسندیده است). به تعبیر سادهتر، عدالت ملکه انجام کارهای نیک و پرهیز از کارهای بد است. عدالت بدین معنی ضد فسق و عادل ضد فاسق است.
قاعدهٔ مزبور که از فقه اسلامی گرفتهشده است دارای این فایده است که اجرای طلاق را دشوار میکند. درگذشته چهبسا اشخاص متدین به علت عدم دسترسی به دو شاهد عادل، یا احتیاط در این باب، از اجرای صیغهٔ طلاق خودداری میکردند. بهعلاوه حضور دو شاهد عادل، به هنگام طلاق، اثبات آن را، درصورتیکه در اصل وقوع آن اختلافی , روی دهد و سندی در دست نباشد، تسهیل مینماید.
صیغهٔ طلاق اگرچه تکرار شود مفید یک طلاق است و شخصی تمی تواند در یک جلسه زنش را دو یا سهطلاقه کند. بنابراین هرگاه مرد به زنش بگوید «سهطلاقهات کردم» یک طلاق بیشتر محقق نخواهد شد و برای طلاق دیگر باید، پس از بازگشت به زندگی زناشویی، (از طریق رجوع یا ازدواج جدید) مجدداً اقدام کند، یعنی از نو برای دریافت اجازه طلاق به دادگاه رجوع نماید و با تشریفات مقرر در قانون بار دیگر زنش را طلاق دهد.